نکاتی در رابطه با اصول چیدمان فروشگاهی
اصول چیدمان فروشگاهی شما نقش مهمی در مدیریت جریان و ترافیک فروشگاه ایفا می کند. انتخاب اینکه کدام طرح برای شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله اندازه فروشگاه شما، محصولاتی که می فروشید و مهمتر از آن بازار هدف شما بستگی دارد
مشتریان شما چگونه هستند؟ آیا آنها با عجله خرید می کنند یا می توانند وقت بگذارند؟ مشتریان شما گذری هستند؟ آیا امکان حرکت رفت و برگشت در فروشگاه شما جهت پرداخت و دریافت کالا وجود دارد؟
آیا آنها ویژگی های سلف سرویس را ترجیح می دهند یا همکاران شما آنها را در سراسر فروشگاه راهنمایی می کنند؟
آیا می خواهید دقیقاً آنچه را که به آنها نیاز دارند پیدا کنند یا در طول مسیر آماده کشف موارد جدیدی بشوند؟
اینها تنها بخشی از سوالاتی است که باید هنگام تصمیم گیری در مورد اصول چیدمان فروشگاهی خود بپرسید.
صندوق فروشگاهی شما در کدام نقطه باید قرار گیرد؟ آیا ترازو دیجیتال فروشگاهی میتواند خود به عنوان نقطه فروش مستقل عمل کند؟
چند ایده مناسب جهت چیدمان
پلان طبقه مستقیم:
این پلان شامل قرار دادن قفسه ها یا قفسه ها در خطوط مستقیم برای ایجاد یک جریان سازمان یافته از ترافیک است.
این یکی از مقرون به صرفه ترین چیدمان های فروشگاهی است و بیشتر در فضاهای خرده فروشی بزرگ، سوپرمارکت های منتهی به میز پیشخوان صندوق فروشگاهی سوپرمارکت و در فروشگاه هایی که عمدتاً از قفسه بندی برای نمایش کالاهای خود استفاده می کنند، استفاده می شود.
مسیر مسابقه یا طرح حلقه
این چیدمان از اصول چیدمان فروشگاهی مشتریان را تشویق می کند تا فروشگاه شما را دور بزنند.
وسایل و کالاهای خود را به گونه ای قرار می دهید که مسیری را برای راهنمایی ایجاد می کنید که خریداران را در اطراف مغازه شما راهنمایی می کند در صورت داشتن تراوزهای دیجیتال میتوانید از چیدمان جزیره ای هم استفاده کنید که یک ترازو فروشگاهی میتواند چند غرفه را پوشش دهد.
پلان کف زاویه ای
این چیدمان فروشگاه از اصول چیدمان فروشگاهی از منحنی ها و زوایایی تشکیل شده است تا حال و هوای پیچیده ای را ایجاد کند.
پلان زاویهدار معمولاً توسط خردهفروشهای سطح بالا اتخاذ میشود و «میزان فضای نمایشی شما را کاهش میدهد، اما در عوض روی خطوط کمتر و محبوبتر تمرکز میکند».
پلان زمین هندسی
پلان زمین هندسی از قفسه ها و وسایل برای ایجاد حس و طراحی منحصر به فرد فروشگاه استفاده می کند. اگر محصولات مد روز را به نمایش می گذارید، از این طرح استفاده کنید.
طرح جریان آزاد
چیدمان جریان آزاد بیشترین خلاقیت را به شما می دهد. شما محدود به الگوهای کف یا قفسه هایی نیستید که باید در زوایای خاصی قرار گیرند.
و بر خلاف باقی اصول چیدمان فروشگاهی دیگر، شما مردم را وادار نمیکنید که از مسیری در اطراف فروشگاه شما استفاده کنند. در عوض، خریداران تشویق میشوند که به هر سمتی که میروند،مرور کنند.
در نهایت راه های فروشگاهی مدرن بسته به نوع محصولات فروشگاه به صندوق فروشگاهی اوکی پوز یا ترازو پوزاسکیل ختم میشود در هنگام انتظار در صف فروشگاهی هم میتوانید از چیدمان های مختلف استفاده کنید در صف تجهیزات صندوق فروشگاهی نیز محصولات تکمیلی و مسافرتی ارزان و کم حجم خود مثل شکلات های کوچک، پاستیل یا باتری را بفروشید.
حرکت مشتریان در فروشگاه به چه جهتی باشد ؟
بحث های زیادی در مورد اینکه آیا خرده فروشان باید مشتریان را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت در داخل فروشگاه های خود هدایت کنند یا نه وجود دارد.
از یک طرف، برخی ادعا می کنند که از آنجایی که بیشتر مردم راست دست هستند، به طور غریزی به سمت راست می چرخند و فروشگاه را در خلاف جهت عقربه های ساعت کاوش می کنند.
معمولا درب خروج و یا ورود کنار هم قرار دارند و صندوق مکانیزه فروشگاهی در بین آنها قرار دارد.
با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که جهت خریداران بیشتر با الگوهای ترافیک وسایل نقلیه آنها ارتباط دارد برای مثال، مصرفکنندگان در بریتانیا و استرالیا در سمت چپ جاده رانندگی میکنند تا تمایل داشته باشند فروشگاهها را در جهت عقربههای ساعت جستجو کنند، در حالی که مصرفکنندگان از کشورهای راستدست مانند ایالات متحده معمولاً وقتی وارد مغازه میشوند به راست میپیچند.
مطمئن شوید که مقادیر محصول شما مناسب است
این سؤال که چه مقدار کالا باید در معرض دید قرار گیرد سؤال مهمی است – و پاسخ روشن نیست
زمانی که والمارت موجودی خود را کاهش داد، فروش به طور پیوسته کاهش یافت داشتن محصول بیش از حد در فروش می تواند منجر به کاهش درک برند شود، به خصوص اگر سعی دارید خود را به عنوان یک بوتیک یا خرده فروش گران قیمت معرفی کنید.
هرچه یک فروشگاه شلوغتر باشد، افراد بیشتری آن را بهعنوان ارزش در نظر میگیرند درست مانند زمانی که وارد یک فروشگاه میشوید و چیزهای کمتری در مغازه وجود دارد، شما ممکن است فکر کنید گران هستند.
نتیجه نهایی اصول چیدمان فروشگاهی ؟ مقدار موجودی برای نمایش در فروشگاه شما به اندازه فروشگاه شما، تصویری که می خواهید ارائه دهید و نوع تجربه ای که می خواهید ایجاد کنید بستگی دارد.
قرار گرفتن محل سخت افزار اتوماسیون فروشگاهی نظیر صندوق فروشگاهی جهت محاسبات نهایی و ترازو فروشگاهی و همچمین پرایسچکر ها از نکات مهمی است که هنگام طراحی باید به ان توجه کنید.