فروشگاه های Brick-and-Mortar به چه فروشگاه هایی اطلاق می شود ؟
به فروشگاه های کاملا فیزیکی brick-and-mortar گفته می شود و کسب وکار هایی که فقط در حیطه تجارت الکترونیکی شرکت دارند، سازمان های مجازی یا pure-play نامیده می شود.
سازمان هایی click-and-mortar (یا click-and-brick) سازمان هایی هستند که عمده فعالیت های خود را به صورت فیزیکی دنبال می کنند و برخی فعالیت های تجارت الکترونیکی را نیز انجام می دهند و در دنیای امروز بیشتر شرکت های brick-and-mortar در حال تبدیل شدن به نوع click-and-mortar هستند.
فروشگاه های Brick-and-Mortar به فروشگاه هایی اطلاق میشود که حداقل یک مکان فیزیکی خارجی دارند و محصولات و خدمات خود را به صورت رو در رو در دفتر یا فروشگاهی که مالک کسب و کار اجاره می کند به مشتریان خود ارائه می دهد که بدون استفاده از اینترنت فعالیت می کنند.
اگرچه هزینه های سربار مربوطه بسیار بیشتر از زمانی است که کسب و کار شما صرفاً یک تجارت الکترونیکی باشد.
5 عنصر کلیدی که یک فروشگاه Brick-and-Mortar را تعریف می کند:
- کالای موجودی قابل مشاهده و قابل دسترسی فیزیکی
- نمایشگرهای تبلیغاتی مستقل و گاهی اوقات تعاملی
- کارکنان حضوری برای کمک و مشاوره به مشتری در طول تجربه خریدشان
- تابلوها و راهروهای فیزیکی برای درگیر نگه داشتن ذهن مشتریان و حرکت رو به جلو
- فضایی که نماینده برند فروشگاه است
مزایای خرده فروشی Brick-and-Mortar
مصرف کننده مدرن هنوز هم می خواهد بسیاری از محصولات را قبل از خرید ببیند و لمس کند، این امر باعث می شود مشتریان در تصمیم گیری های خرید خود تردید کمتری داشته باشند.
بسیاری از مشتریان هنوز هم یک فروشگاه فیزیکی را ترجیح می دهند که در آن بتوانند قبل از خرید ، محصول را به صورت فیزیکی مشاهده کنند و همچنین از مشاوران فیزیکی به جای مجازی ، مشاوره بخواهند .
با این حال، برخلاف کسب و کارهای آنلاین، خرده فروشان فیزیکی این امکان را دارند که رابطه شخصی نزدیک تری با مشتریان خود ایجاد کنند.
با توجه به پیشرفت صندوق های فروشگاهی اوکی پوز اگر مدل کسبوکار به درستی اجرا گردد، فرصتهای زیادی برای حضور فیزیکی خواهد داشت. گرچه تجارت الکترونیک نیز همچنان در حال رشد است.
در حقیقت مردم تجربه محور هستند و تجربه در یک فروشگاه فیزیکی را نمی توان به صورت آنلاین تکرار کرد .
جدا از تجربه ، تماس فیزیکی با یک کالا باعث میشود مردم نسبت به تصمیم برای خرید مطمئنتر شوند. همچنین وقتی به فروشگاه می روید ، می دانید چه چیزی به دست می آورید. قیمت وجود دارد. هیچ هزینه حملی اعمال نمی شود و شما میتوانید کالا را ببینید، آن را نگه دارید و از خرید آن لذت فوری را دریافت کنید.
انسان ها به طور طبیعی توسط حواس هدایت می شوند و تجارت الکترونیک ما را از داشتن همان تجربه حسی که در فروشگاه های فیزیکی داریم محروم می کند .
نرم افزار حسابداری و صندوق فروشگاهی فروشگاه های Brick-and-Mortar
نرم افزار حسابداری فروشگاهی و صندوق فروشگاهی اوکی پوز بخشی ضروری از مجموعه فناوری یک تیم Brick-and-Mortar که مرکز دیجیتالی آن است و فرآیندهای زیر را تسهیل می کند.
- تراکنش های مشتری : خرید، بازگرداندن و تعویض کالا مستقیماً توسط کارمندان از طریق اوکی پوز فروشگاه انجام می شود.
- گزارش فروش و تجزیه و تحلیل داده ها : صندوق فروشگاهی و ترازو پوزاسکیل داده های هر تراکنش را جمع آوری می کنند که نتیجه گیری کلی را در مورد عملکرد تجاری فروشگاه انجام می دهد.
- مدیریت موجودی : با انتقال موجودی از انبار به قفسه های فروشگاه برای در دسترس قرار گرفتن مشتری، اطلاعات در اوکی پوز ثبت می شود.
- برنامه ریزی و مدیریت کارکنان: سیستم های اوکی پوز ساعات کار کارکنان و همچنین عملکرد آنان در حین کار را ردیابی می کنند.
- ثبت پروفایل مشتریان و پیگیری مشتریان وفادار (امتیاز و غیره) برای حفظ مشتری از طریق پیام رسانی.
- پرداخت با دستگاه کارتخوان متصل به صندوق فروشگاهی مناسب در لحظه
همچنین سخت افزارهایی مثل بارکدخوان برای ساده کردن انجام تراکنش ها، فیش پرینتر برای ثبت تراکنش ها و ارائه رسید، وجود کشو پول در صندوق فروشگاهی برای نگه داری پول نقد و اسنادی مثل چک به تسهیل روند کار در فروشگاه های حضوری کمک می کند.
5 نوع متداول فروشگاه های Brick-and-Mortar
همه فروشگاه های Brick-and-Mortar یکسان نیستند. برخی از آنها کوچکتر هستند و فقط محصولات خاصی را به فروش می رسانند. سایر فروشگاههای بزرگتر اقلام مختلفی از کالاها را میفروشند. برخی اقلام لوکس می فروشند، برخی دیگر کالاهای مقرون به صرفه تری می فروشند.
در اینجا، نگاهی گذرا به رایجترین انواع فروشگاههای خردهفروشی میاندازیم :
1. فروشگاه های بزرگ
فروشگاههای بزرگ از بخشهای متعددی تشکیل شدهاند که هر کدام محصولاتی که حول یک کالا یا موضوع خاص میچرخند را ارائه میکنند .
از فروشگاه های خرده فروشی معمول عبارتند از: پوشاک و لوازم جانبی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، زیورآلات، دکور منزل،لوازم الکترونیک…
2. فروشگاه های تخصصی
فروشگاه های تخصصی محصولات مربوط به یک موضوع خاص یا نیاز مصرف کننده را می فروشند.
مثل : کلاه فروشی، لوازم ورزشی، جواهر فروشی ها، کالای خواب
از آنجایی که فروشگاههای تخصصی بسیار کوچک هستند، مخاطبان متمرکزتری دارند.
3. فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها
فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها با کمک صندوق فروشگاهی سوپرمارکت معمولاً بر فروش مواد غذایی و اقلام مرتبط با مواد غذایی تمرکز می کنند، اما اغلب مایحتاج خانگی و مواد مصرفی را نیز می فروشند.
محصولات تازه تنها یک بخش از اکثر فروشگاه های مواد غذایی است.
یکی از مزایای اصلی اداره یک فروشگاه مواد غذایی، توانایی برخورد با مشتریان برای بازگشت دوباره مشتریان وفادار است . از آنجایی که شما محصولاتی را که آنها نیاز دارند ارائه می دهید، امکان بازگشت دوباره زیاداست.
4. داروخانه ها
داروخانه ها معمولاً به فروش محصولات بهداشتی و زیبایی تمرکز می کنند.این تمرکز بیشتر بر تجهیزات ضروری مرتبط با سلامت است.
5. فروشگاه های همواره تخفیف
فروشگاههای همواره تخفیف خردهفروشیهایی هستند که محصولاتی باکیفیت و قیمت مقرون به صرفه ارائه میکنند.
فروشگاههای تخفیفدار در بخشهای مختلفی فعالیت دارند، که اغلب در زمینه خواربارفروشی، یا فروشگاههای تخصصی کار می کنند