مجله تکین
فروش دستگاه بارکدخوان

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه بارکدخوان

5/5

فهرست مطالب

بارکد و دستگاه بارکد خوان چیست؟

بارکدخوان های فروشگاهی از کارآمدترین تجهیزات سخت افزاری فروشگاهی هستند. فروشگاه ها برای اینکه بتوانند یک راه حل فروش کامل داشته باشند و در نقطه ی پایان بدون مشکل فروش نهایی شود به اکسسوری های متفاوت با کارایی های مختلف نیاز دارند. 

کارشناسان شرکت تکین الکترونیک شما را برای خرید معتبرترین و با کیفیت ترین برند صندوق فروشگاهی و تجهیزات جانبی همراه آن مانند ترازو پوزاسکیل ، ترازو cas و بارکدخوان راهنمایی می کنند تا از خریدتان کمال رضایت را داشته باشید.

چگونه یک بارکدخوان های فروشگاهی مناسب انتخاب کنیم؟

در ساده ترین طبقه بندی بارکدخوان در صنعت خرده فروشی، و به فراخور حوزه ریتیل بارکدخوان های فروشگاهی به دو دسته چند پرتو و هولوگرام تقسیم می شوند.

 

طبقه بندی بارکدخوان فروشگاهی 

 

1-بارکدخوان یک بعدی :

بارکدخوان های هولوگرام: توانایی خواندن بارکدهای چاپ شده به صورت خطی را دارند. اصطلاحا این بارکدها را یک بعدی می نامند.

عموما بارکدها روی کاغذهای حرارتی یا لیبل های حرارتی چاپ می شوند و توجه به اینکه که بارکدخوان انتخابی باید توانایی قرائت روی کاغذ و لیبل های حرارتی را داشته باشد.
زاویه خواندن بارکد، فاصله قرائت، دارای استانداردهای مشخص در موسسات تحقیق و توسعه اکسسوری ها هستند.

مقدار نور یا لیزر ساطع شده از دستگاه بارکدخوان به تعداد ال ای دی های بارکدخوان و زاویه و تعدد آیینه ها بستگی دارد.

این سبک بارکدخوان در مدل های تفنگی و گاه در مدل های رومیزی هم ارائه می شود. یک فروشگاه با توجه به کالاهای موجود و با توجه به آینده حوزه ی کاری خود می بایست به تامین بارکدخوان اقدام کند.

در فروشگاه های کوچک عموما خرید یک بارکدخوان یک بعدی کافی است اما گاه برای استفاده از بارکدخوان در میزهای چک اوت دارای کانتر، یک بارکدخوان رومیزی نیز لازم خواهد شد.

مدل های بی سیم : از مدل های دیگر بارکدخوان های یک بعدی مانند مدل های بی سیم بابت استفاده در انبار های بزرگ و یا استفاده درجاهایی با کالاهای حجیم و بزرگ نیز کاربرد دارد.

 

2-بارکدخوان های دوبعدی یا اصطلاحا چند پرتو 

به صورت عمومی تر این سبک بارکدخوان ها را گاها به غلط ماژلان نیز عنوان میکنند.
این سبک بارکدخوان ها را در اندازه های تفنگی تا رومیزی و کانتر و یا در ابعاد صنعتی و بزرگتر در بازار یافت می‌شوند.
بارکد خوان های چند پرتو معمولا ابعاد بزرگتری نسبت به بارکدخوان تک بعدی دارند ولی درابعاد تفنگی هم گاها استفاده می‌شوند.

بارکدخوان های چند پرتو نیز باید توانایی خواندن بارکد روی کاغذ و لیبل های حرارتی را داشته باشند و توجه به این نکته در صنعت خرده فروشی نیز دارای اهمیت است.

در این نوع بارکدخوان ها مجموعه متفاوت تری از ال ای دی ها و آیینه ها وجود دارد و در سطح بزرگتری نور یا اصطلاحا همان لیزر را بر روی کالا و بارکد منعکس می‌کنند. این قبیل بارکدخوان ها باید توانایی خواندن بارکدهای معروف به Qr, aztek و ماتریس راداشته باشد.
معمولا از این‌قبیل بارکدخوان ها جهت فروشگاه های بزرگتر باصف بزرگتر و یا در کانتر های نقطه ی فروش استفاده می‌گردد. انتخاب و خرید بارکدخوان نیاز به این دارد که شما از نوع بارکدهای استفاده شده در صنعت مورد نظرتان آگاه باشید.

در ایران عموما بارکدها در صنعت فروشگاهی به صورت یک بعدی استفاده می شود ولی برای استفاده از توانایی بیشتر و قابلیت ایجاد شرایط سرعت بخشیدن به فرایند قرائت، از بارکد خوان های دوبعدی یا چند پرتو هم‌ استفاده می شود.

باید در نظر داشت لزوما خرید یک بارکدخوان چند پرتو باعث بهتر شدن روند فروش نخواهد بود و تمام فرایند فروش می‌بایست به شکل اتوماسیون فروشگاهی  منطقی و استاندارد تعریف شود تا بتوان شاهد سریع تر شدن و بدون ایراد بودن یک فروش خوب بود.

 

بارکد چیست ؟

بارکد مجموعه ای کدگذاری شده از اشکال هندسی مربعی یا خطوطی که توسط دستگاه بارکدخوان اسکن می شود و به صورت اعداد تفسیر می شود تا اطلاعات یک محصول را شناسایی کند .
در حال حاضر دو نوع بارکد وجود دارد: خطی( تک بعدی) و ماتریس داده ( دو بعدی ). بیشتر بارکدهایی که به صورت چشمی قابل شناسایی هستند از نوع بارکد خطی می باشند.

1-بارکد خطی

بارکد خطی مجموعه ای از خط های عمودی به صورت میله ای با نسبتی معین است که به آن بارکد تک بعدی نیز گفته می شود. در بین این میله ها یا فضاها حروفی با هم ترکیب می شود که پیامی را مشخص می کند و از انجایی که حالت های مختلفی برای ترکیب این میله ها و فضاها وجود دارد در نهایت میتوان پیام های مختلفی را در این بارکد جای داد .

بارکد خطی

 

 

2-بارکد ماتریسی یا  QR code

روشی برای جای دادن اطلاعات به صورت دو بعدی می باشد که به آن بارکد بعدی نیز گفته می شود.
شبیه به یک شکل شطرنجی متشکل از خانه های سیاه و سفید ناموزون است که قابلیت ذخیره اطلاعات بیشتری را دارد . اطلاعات به صورت متن یا داده خام کدگذاری می شوند .

ابعاد نماد با طول داده های کد گذاری ارتباط مستقیم دارد و در این بارکد کدهای تصحیح خطا نیز جای داده شده اند که اگر تا حدی اسیب ببیند باز هم امکان خوانده شدن وجود داشته باشد .
شما به عنوان یک مشتری بارکدها و دستگاه بارکدخوان را در هر فروشگاه خرده فروشی بارها و بارها بر روی محصولاتی دیده اید .

بارکد ماتریسی

 

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

بارکدخوان وسیله ای الکترونیکی است که در بیشتر فروشگاه های خرده فروشی برای اتصال به صندوق نظیر صندوق فروشگاهی سوپرمارکت دیده می شود و نوع کالا و اطلاعات محصول مثل قیمت آن را با تابش پرتوهای فروسرخ به بارکد روی جنس تشخیص می دهد .

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

انواع دستگاه بارکدخوان :

در حال حاضر پنج نوع بارکدخوان برای اتصال به صندوق فروشگاهی مناسب کسب و کار فروشگاهی مثل صندوق سوپرمارکت ، صندوق کافی شاپ و … وجود دارد :

1-بارکدخوان قلمی

این نوع از یک منبع نور و دیودی حساس به نور تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر در نوک قلم قرار گرفته اند. کاربر باید نوک بارکدخوان را با حرکت ملایم و یکنواخت از اول تا انتهای بارکد حرکت دهد تا اطلاعات به صورت کامل خوانده شود.
بارکد خطی که شامل میله های رنگی و فضای سفید بین آن هاست داده ها را به صورت 0 و 1 در خود جای داده ند .

در هر حرکت بارکدخوان میله ها نور را جذب و فضای سفید نور را منعکس می کند که باعث ایجاد الگویی به شکل موج مانند شده که به اسکنر فرستاده می شود تا رمز گشایی گردد.

 

2-بارکد خوان لیزری

در این مدل لیزری نیز به روش بارکد خوان قلمی عمل میکند ولی به این دلیل که عملکرد و خواندن بارکد با اشعه لیزر صورت می گیرد به آن لیزری گفته می شود.

در این نوع با پرتاب پرتوی لیزر به سمت بارکد و بازگشت آن با تشخیص نواحی رنگی و سفید توسط دریافت کننده حساس به نور ، داده های 0 و 1 خوانده می شود.

 

3-بارکدخوان CCD

در این نوع صدها سنسور نوری کوچک ( led ) در یک ردیف در بالای بارکدخوان قرار می گیرد که هر سنسور شدت نور را اندازه گیری می کند ، تفاوت این نوع اسکنر سنسور دار با نوع بارکدخوان لیزری در اندازه نوری است که از یک فرکانس خاص نشات گرفته و از اسکنر منعکس می شود.
تفاوت مهم بین اسكنرهای CCD و نوع قلمی و یا اسکنر لیزری این است كه اسكنر CCD نور محیط ساطع شده از بارکد را اندازه گیری می كند در حالی که قلمی یا اسکنرهای لیزری نور منعکس شده از یک منشاء فركانس خاص از خود اسكنر را اندازه گیری میكنند.

 

4-بارکد خوان مبتنی بر دوربین

اسكنرهاي تصويربرداري دو بعدي برای پردازش و رمز گشایی بارکد ازدوربین استفاده می کنند که ازجدیدترین نوع تکنولوژی بارکدخوان هستند.
بارکد خوان های تصویری خطی CCD جای خود را به سنسورهای تصویر برداری دو بعدی داده اند که از یک عکس کامل به جای تنها یک ردیف پیکسل تصویر برداری می کنند.
یک بارکد خوان تصویری برای دریافت اطلاعات بارکد ، با گرفتن عکس و اجرای الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر روی هر عکس کار می کند.

5-بارکدخوان چند وجهی

بارکد خوان چند وجهی با استفاده از خطوط مستقیم و منحنی از همه ی زوایا ی مورد نظر عملیات خواندن بارکد را انجام می دهد .

این نوع بارکد خوان نیز با لیزر کارمیکند که بر خلاف سایر اسکنرهای بارکد ساده و تک خطی از پرتوهایی در جهات مختلف برای اسکن استفاده میکنند که به دلیل کیفیت بالاتر آن نسبت به انواع دیگر طرفداران زیادی دارد.

بهترین-برند-بارکدخوان

قیمت دستگاه‌های بارکد خوان چه قدر است ؟

تنوع محصولات در بازار به قدری زیاد است که نمی توان قیمت ثابتی را برای آن ها تعیین کرد.
برای اینکه از خرید خود راضی باشید باید توجه به چندین نکته نظیر بودجه تان ، کیفیت و کارایی ، موارد کاربرد و … توجه نمود که قیمت آن ها از چند هزار تا چند میلیون متغیر می باشد .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خدمات

در صورت بروز هرگونه مشکل و سوالات مربوط به نکات فنی با کارشناسان ما در هر ساعت از شبانه روز در ارتباط باشید .

مدیر خدمات

کارشناس خدمات 1

کارشناس خدمات 2

پنل کاربری

  • خرید ها و پیگیری ها
  • اعلان های فروشگاه
  • و پشتیبانی از طریق تیکت
    در صورتی که نام کاربری و رمز خود را دریافت نکرده اید با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید

جهت استعلام قیمت، اطلاع از موجودی، و یا در صورتی که در روند انتخاب کالا دچار ابهام شده اید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در انتخاب و خرید راهنمایی کنند.

Call Now Button