مجله تکین
صفر تا صد راه اندازی یک خرده فروشی - قسمت اول

صفر تا صد راه اندازی یک خرده فروشی – قسمت اول

5/5

فهرست مطالب

صفر تا صد راه اندازی یک فروشگاه خرده‌فروشی

در دنیای امروزی با وجود رقبای بیشمار در هر کسب و کار صفر تا صد راه اندازی یک خرده فروشی نیازمند تجهیزات، راهکارها و استراتژی های حرفه ای در ابتدای شروع کار است.

قبل از صحبت درباره صفر تا صد راه اندازی یک خرده فروشی اگر بخواهیم تعریفی ساده از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای داشته باشیم، می توانیم بگوییم “فروشگاه های زنجیره ای مجموعه ای به هم پیوسته از فروشگاه هایی با مدیریت یکسان در سطح شهر ، کشور و یا حتی بین الملل است که با بهره گیری از یک نام و یا به بیانی یک برند تجاری ، محصولاتی مشابه را در شعب مختلف خود به مشتریان ارائه می کنند.

” فروشگاه زنجیره ای را می توان مفهومی مدرن به شمار آورد که با آغاز دوران صنعتی اروپا متولد و سبب به وجود آمدن رقابتی پایان ناپذیر بین برندهای این حوزه شده است . در اینجا با بخشی از تاریخچه به وجود آمدن فروشگاه های زنجیره ای و گام به گام مراحل تأسیس این نوع فروشگاه ها آشنا خواهیم شد .

تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای از گذشته تاکنون

هنری والتون اسمیت و همسرش آنا اسمیت را می توان مبتکر راه اندازی اولین فروشگاه های زنجیره ای در لندن دانست. آن ها در سال 1792 به عنوان خرده فروش مجلات خبری فعالیت خود را آغاز کرده و با گذشت زمان با گسترش تجارت خود نام خود را به عنوان پایه گذاران اولین زنجیره خرده فروشی به ثبت رساندند .

فروشگاه های زنجیره ای در ایلات متحده فعالیت خود را در سال 1859 با تأسیس کمپانی بزرگ عرضه چای A&P (ATLANTIC & PACIFIC  ) آغاز نمود . این کمپانی ابتدا با فروش چای و قهوه در فروشگاه هایی کوچک واقع در نیویورک کار خود را شروع نموده و به این وسیله آغاز یک تجارت ملی را پایه گذاری نمود .

کمپانی A&P با ریاست جورج هانتینگتون هارتفورد توانست تا سال 1878 با افتتاح 70  شعبه ،  برند A&P را  تبدیل به اولین فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی در ایلات متحده کند .  و به این ترتیب ایالات متحده با گذشت زمان تا سال 1920 دارای سه فروشگاه زنجیره ای در سطح ملی با نام های A&P  و WOOLWORTHS و UNITED CIGAR STORES  بود .

 

فروشگاه زنجیره ای در ایران 

در ایران نیز تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سال 1328 و تأسیس نخستین فروشگاه تعاونی مصرف سپه باز می‌گردد ، پس از آن  برادران اخوان کاشانی در دهه 40 نیز مؤسس اولین فروشگاه های زنجیره ای تحت عنوان “فروشگاه زنجیره ای بزرگ ایران “بودند . پس از آن ها محمود خیامی و برادرش با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای کوروش را می توان ادامه دهنده این راه دانست .

 

اولین قدم ، تعریف ساختار حقوقی فروشگاه زنجیره ای

از اولین گام های راه اندازی خرده فروشی و تأسیس یک فروشگاه زنجیره ای موفق تصمیم گیری در رابطه با ساختار قانونی برای تجارت مورد نظر است . اگرچه شاید در ظاهر یکی از جنبه های پر زرق و برق برای شروع یک تجارت به شمار نیاید اما به جرأت می توان گفت این یک ضرورت است !

این ساختار حقوقی می تواند متشکل از نحوه پرداخت مالیات ، میزان مسئولیت شخصی برای پرداخت بدهی ، قدرت افزایش سرمایه و یا تصمیم جهت جذب سهام داران باشد که همگی از جمله عوامل تاثیرگذار بر نحوه عملکرد یک تجارت است . در این راستا با بررسی گزینه های پیش رو می توانیم بهترین گزینه برای عملکرد خود را پیدا کنیم .

مالکیت یگانه یکی از انتخاب های ما جهت آغاز فعالیت یک فروشگاه زنجیره ای می باشد که در این مورد صاحب شغل شخص حقوقی محسوب شده و شخصاً مسئول بدهیست . 

از دیگر گزینه های انتخابی شراکت در آغاز راه است ، مشارکت به معنای یک توافق حقوقی بین دو یا چند شخص به منظور ایجاد یک شغل با گستره وسیع است که در این حالت با توجه به نوع همکاری میزان سرمایه گذاری هر یک از شرکاء مشخص می شود .

علاوه بر این نحوه دسترسی و شرایط مقرر برای اخذ مجوز های لازم به منظور شروع فعالیت فروشگاه زنجیره ای از جمله نکات مورد توجه در ساختار حقوقی یک تجارت می باشد .

و از مهم ترین مراحل تاسیس یک فروشگاه زنجیره ای انتخاب صندوق فروشگاهی مناسب برای عملیات حسابداری , و ترازو پوز اسکیل ، ترازو cas برای محاسبه وزن کالاها است .

 

تعیین محصولات و خدمات برای افتتاح فروشگاه زنجیره ای

ما در اینجا یک فرمول ساده را بیان می کنیم: “اگر چیزی برای فروش ندارید نمی توانید تجارت کنید ! و در اینجاست که شما باید تمام ایده های تازه و بینظیر خود را جهت تعیین دلیل ورود به این حوزه مشخص کنید .

به عنوان مثال ما ایده تأسیس فروشگاه های زنجیره ای با ارائه محصولات کودکان را داریم ، خوب ، ما قرار نیست فقط لباس کودکان را بفروشیم بلکه باید در فکر ایجاد یک محیط مناسب برای سرگرمی کودکان نیز باشیم تا والدین بتوانند یک خرید دلچسب بدور از استرس ، در محیطی آرام را تجربه کنند ، این یعنی یک ایده برای ارائه خدمات مناسب در کنار محصولات مورد نظر .

پس یکی از قدم های مهم تعیین محصولات ، خدمات جانبی و  نحوه ارائه آن ها ، همچنین مشخص نمودن راه های مورد نظر جهت رشد تجارت در آینده می باشد .

برای انتخاب تجهیزات مثل صندوق فروشگاهی و ترازو فروشگاهی محصولات مورد نظر جهت ارائه ، تحقیقات کافی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید بازار آن چه که قصد ارائه آن را دارید نیز وجود دارد .

 می توانید از تجارت های مشابه در منطقه کمک بگیرید ، برای مثال از مالک و مدیران این تجارت ها سوال کنید ، از سابقه تجارت و نوع کار آن ها و موفقیت آن ها در جذب بازار هدف . 

حال نوبت شماست ، توجه کنید آن چه را که به عنوان تجربه در اختیار شما قرار داده اند کپی نکنید ! در عوض با برداشت نکات مثبت آن ، به روش خود و یا به عبارتی روشی کاملاً متفاوت آن را پیاده کنید تا موفق به جذب مشتریان خاص خود شوید .

تعیین بازار هدف فروشگاه زنجیره ای

برای شروع باید توصیفی از بازار هدف خود داشته باشیم ، به عبارتی مشخص کردن اینکه مشتریان ما از چه قشری و چه کسانی خواهند بود ؟ به مثال قبل برمی گردیم . آیا مشتریان مورد نظر ما کودکان هستند؟

پس قطعا تصمیم گیرنده نهایی برای خرید البته در کنار کودکان ، والدین آنها می باشند ، از اینجا نتیجه می گیریم اولویت ، جذب والدین و قانع کردن آن ها برای خرید از فروشگاه ماست پس باید مشخص کنیم چه چیزی والدین را به خرید از ما بیش از رقبای دیگر ترغیب می کند و به آن ها انگیزه می دهد ؟ آیا این گزینه قیمت است؟

یا راحتی و کیفیت خدمات و محصولات یا موارد دیگر …

 

استراتژی بازاریابی در ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای

ما نمی توانیم با این گمان که با افتتاح فروشگاه زنجیره ای خود قطعاً مشتریان هم بطور خودکار مراجعه خواهند کرد فعالیت خود را آغاز کنیم ! به عبارتی بگوییم “ما می سازیم ، آن ها هم خواهند آمد !”

استراتژی بازاریابی در جایی معنا پیدا می کند که خلاقیت را پیدا کنید و دریابید از چه راهی می خواهید مشتریان هدف خود را جذب کنید ؟

چه پیامی برای مشتریان جهت ایجاد انگیزه دارید ؟ اگر کیفیت را عامل ایجاد انگیزه در بازار هدف خود قرار داده اید شما و کارکنان فروشگاه چگونه می توانید این اطمینان را حاصل کنید که آن ها بطور مداوم قادر به استفاده از خدمات و محصولات با کیفیت شما در فروشگاه های زنجیره ای شما خواهند بود ؟

نحوه دستیابی به مشتریان بازار هدف از چه راهیست و چگونه زمزمه افتتاح فروشگاه زنجیره ای خود را جامعه هدف ایجاد خواهید کرد ؟

آیا گزینه انتخابی شما طراحی یک وب سایت است یا قصد استفاده از رسانه های پر طرفدار اجتماعی را دارید ؟ و یا نه ، با یک دید سنتی تر می خواهید به خیابان ها رفته و با توزیع آگهی های تبلیغاتی نام خود را در ذهن مشتریان حک کنید ؟ و یا حتی ترکیبی از همه این موارد؟

سیاست های قیمت گذاری با توجه به مناطق مورد هدف که می خواهید زیر چتر بازاریابی به آن ها دست پیدا کنید از جمله استراتژی های بازاریابی شما محسوب می شود . یک قیمت گذاری منصفانه که می تواند زیرمجموعه محصولات و خدمات شما قرار بگیرد و حتی حس یک خرید رایگان را نیز به مشتریان القاء کند !

از دیگر استراتژی های بازاریابی برای یک تجارت  و تأسیس یک فروشگاه زنجیره ای مؤفق مشارکت با سایر مشاغل محلی و یا سازمان های جامعه می باشد که به نوعی مکمل تجارت شما محسوب شده و دسترسی به مشتریان را گسترش خواهد داد .

استخدام کارمندان و پرسنل جهت فعالیت در فروشگاه زنجیره ای

برای راه اندازی خرده فروشی شما تنها صاحب شغل هستید و قطعاً به تنهایی قادر به اداره این تجارت وسیع نخواهید بود ، پس برای اداره فروشگاه های زنجیره ای خود به استخدام کارمندان و پرسنل به تعداد مورد نیاز احتیاج دارید .

مشخص کنید برای بهترین انتخاب در استخدام پرسنل چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟ روش استخدام این کارمندان چگونه خواهد بود ؟ چه شیوه هایی را جهت غربالگری و روند آموزشی برای بازدهی مناسب کارمندان در نظر دارید ؟

2 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد راه اندازی یک خرده فروشی – قسمت اول»

  1. عالی بود ممنون 🙏👌
    در مورد برندینگ هم اطلاع رسانی کنید لطفا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خدمات

در صورت بروز هرگونه مشکل و سوالات مربوط به نکات فنی با کارشناسان ما در هر ساعت از شبانه روز در ارتباط باشید .

مدیر خدمات

کارشناس خدمات 1

کارشناس خدمات 2

پنل کاربری

  • خرید ها و پیگیری ها
  • اعلان های فروشگاه
  • و پشتیبانی از طریق تیکت
    در صورتی که نام کاربری و رمز خود را دریافت نکرده اید با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید

جهت استعلام قیمت، اطلاع از موجودی، و یا در صورتی که در روند انتخاب کالا دچار ابهام شده اید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در انتخاب و خرید راهنمایی کنند.

Call Now Button