اپلیکیشن فروشگاهی چیست؟
با توجه به اینکه اکثر افراد خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند پیدایش اپلیکیشن های فروشگاهی آنلاین باعث تغییرات زیادی در زندگی روزمره شده است .
فروشندگان برای رشد کسب و کار خود از روش های جدیدی برای افزایش سود استفاده می کنند که از این روش ها می توان خرید تجهیزات صندوق فروشگاهی، ترازو دیجیتال فروشگاهی و یا روش هایی دیگر نظیر طراحی اپلیکیشن فروشگاهی نام برد که اگر با روش های اصولی و کاربرپسند به صورت استاندارد طراحی شود نتیجه خوبی را خواهد داشت.
با اپلیکیشن فروشگاهی بدون اینکه از خانه خود خارج شوید فقط با استفاده از تلفن همراه به راحتی با چند مرحله کوتاه خریدتان را انجام می دهید . آمار خریدهای آنلاین هر ساله رو به افزایش است .
اهمیت طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت از بزرگترین شرکت های کامپیوتری جهان ، عقیده دارد در سال های آینده شاهد دو نوع کسب و کار خواهیم بود:
کسب و کارهایی که آنلاین شدند و کسب و کارهایی که نابود شدند .
شاید این نظریه برای شما عجیب به نظر برسد اما با توجه به اینکه دنیای اینترنت به شکل غیرقابل توصیفی وارد زندگی ما شده دور از ذهن نیست مثل اینکه برای به دست آوردن اطلاعات هر آنچه که می خواهید بخرید ابتدا دست به گوشی می شوید.
پس از مهمترین روش ها برای افزایش فروش و سود طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای خواهد بود .
با طراحی اپلیکیشن و وب سایت فروشگاهی به مشتری این امکان را می دهید که در هر ساعتی از شبانهروز و در هر مکانی به کالا یا خدمات دسترسی داشته باشد.
در ادامه این متن انواع اپلیکیشن های فروشگاهی را به شما معرفی کرده و کاربردهای آن ها را برای شما شرح می دهیم :
انواع اپلیکیشن فروشگاهی:
1- وب اپلیکیشن
برای استفاده از وب اپلیکیشن تنها دسترسی داشتن به اینترنت و مرورگر کافی است و نیاز به نصب برنامه خاصی نمی باشد.
طراحان با قرار دادن وب اپلیکیشن مثل دیجی کالا بر روی یک سرور به راحتی آن را در دسترس کاربران قرار می دهند تا با باز کردن در یک مرورگر مثل کروم یا فایرفاکس از آن بهره ببرند.
اما سوالی که شاید پیش بیاید این است که وب اپلیکیشن با وب سایت چه تفاوتی دارد؟ میتوان گفت که هدف اصلی یک وب سایت محتوا است که با توجه به اصول استاندارد مطالبی مثل متن ، تصاویر ، ویدئو درون سایت قرار داده می شود . اما وب اپلیکیشن بدون نیاز به سیستم عامل اندروید یا IOS تنها با اتصال به اینترنت قابلیت دسترسی به تمامی خدمات اپلیکیشن را فراهم می کند.
از دیگر ویژگیها و مزایای وب اپلیکیشن باید به موارد زیر اشاره کنیم:
وب اپلیکیشن ها به صورت خودکار به آخرین نسخه روز رسانی می شوند به این معنی که نیازی نیست کاربر آن را آپدیت کند.
سازگاری با انواع صفحه نمایش در اندازه های مختلف مثل کامپیوتر ، تبلت ، گوشی و …. یا به اصطلاح ریسپانسیو بودن
هیچ فضایی از حافظه دستگاه شما را اشغال نمی کنند و نگرانی از پر شدن حافظه داخلی تلفن همراهتان را نخواهید داشت.
2- اپلیکیشن فروشگاهی با قابلیت نصب روی سیستم عامل اندروید و IOS
نمونه ای دیگر از وب اپلیکیشن ها بر روی تلفن همراه نصب می شوند اما باز هم نمی توان گفت هر وب اپلیکیشنی که بر روی IOS نصب می شود قابلیت نصب بر روی اندروید را نیز دارد .
خود این نوع از وب اپلیکیشن نیز به دو دسته محتوایی و فروشگاهی تقسیم میشوند.مثل وب اپلیکیشن ترب که با هدف مقایسه قیمت ها و اطلاع رسانی است و دیگری مانند اسنپ که خدمات فروش مستقیم را ارائه می دهد .
برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی باید چه نکاتی را در نظر گرفت ؟
بهترین روش برای ب پیاده سازی اپلیکیشن فروشگاهی مشاوره و کمک گرفتن از تیم برنامه نویسی حرفه ای است که نمونه کارهای موفق زیادی دارند.
از جمله مواردی که در انتخاب تیم باید دقت کرد :
- امکانات و قابلیت هایی که برای فروشگاه نیاز دارید.
- مشاهده نمونه کارهای در حال استفاده و موفق
- تحقیق و پرس و جو مشتریان قبلی
- هزینه طراحی اپلیکیشن و سایر هزینه هایی که احتمال می رود.
- جست و جوی اپلیکیشن در مارکت ها و نظرات و امتیاز سایر کاربران
- امکان توسعه و سفارشی سازی بدون محدودیت
مراحل طراحی اپلیکیشن فروشگاهی چیست ؟
در اولین مرحله تیم برنامه نویسی اگر نمونه کاری مشابه در زمینه کاری داشته باشد به مشتری نشان می دهد . تا توانایی و قابلیت هایی که امکان دارد را به صورت واضح مشاهده نماید تا مشخص شود چه امکاناتی را می خواهد اضافه کند و چه قابلیت هایی را کسر کند تا در مورد طراحی سفارشی با تیم طراحی به توافق برسند .
در دومین مرحله می تواند امکاناتی که نیاز دارد را لیست کرده و هزینه طراحی را جویا شود البته توجه به این نکته بسیار مهم است که هرگز در انتخاب تیم فقط به کمترین هزینه بسنده نکنید.
به طور معمول انجام پروژه های برنامه نویسی به این صورت انجام می شود :
- دریافت پیش نیاز های مشتری و دلایل او برای تصمیم به طراجی
- راهکارهایی برای انجام پروژه و ارائه پیش فاکتور
- در صورت توافق طرفین بستن قرارداد
- دریافت لوگو و نام برند و زمینه کاری
- شروع به طراحی وب سایت و اپلیکیشن فروشگاهی
- گرفتن ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی برای پرداخت های آنلاین
- ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای استفاده درست