مجله تکین
سیستم مدیریت موجودی

سیستم مدیریت و کنترل موجودی انبار

5/5

فهرست مطالب

8 ویژگی اساسی یک سیستم مدیریت موجودی

در یک تعریف کلی به ترکیبی از تکنولوژی (سخت افزار و نرم افزار) و مجموعه فعالیت هایی که به بازرسی و نگهداری محصولات موجود در انبار می پردازند، سیستم کنترل موجودی گفته می شود.
با گسترش بازار و آسان تر شدن دسترسی مشتری به کالاها از هر مکان ، مدیریت منابع موجود هر روزه پیچیده تر می‌شود. در چنین شرایطی مدیریت و پیگیری موجودی کالاها از وظایف ضروری هر مدیری است. این کار بدون در نظر داشتن استراتژی مناسب روش‌های ساختاری و تجزیه و تحلیل پیوسته داده‌ها، تقریبا ناممکن خواهد بود.

 

 در این مطلب به 8 ویژگی مهم و اساسی یک سیستم کنترل موجودی و سازماندهی انبار می‌پردازیم

 

1-مدیریت متمرکز موجودی:

یکی از مهمترین وظایف سیستم مدیریت موجودی این است که تمامی اطلاعات موجودی هر محصول را به صورت جداگانه ردیابی کند.

یک سیستم مدیریت موجودی به طور دقیق میزان موجودی، تاریخچه محصول و همچنین مشخصات محصول را ذخیره می‌کند. از بزرگترین ویژگی های نرم افزار سیستم مدیریت موجودی همگام شدن آن با سایر نرم افزارهای فروشگاهی است که به عملکرد دقیق‌تر آن کمک می کند.

یک سیستم مدیریت متمرکز موجودی، بهره وری و همکاری بین اعضای تیم را افزایش می دهد. بنابراین، اعضای تیم از مکان‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته و هماهنگ شوند.

حتی در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ سیستم مدیریت موجودی چند منبع (MSI) توسط صندوق فروشگاهی به شما این امکان را می دهد که فرآیند کنترل موجودی چندین انبار را به یکدیگر مرتبط کنید.

 

2-برچسب گذاری و بارکد:

یکی دیگر از ویژگی های مهم سیستم مدیریت موجودی، حذف خطاهای انسانی و استانداردسازی است. عملکرد دستی داده ها ممکن است خطاهای فراوانی را در پی داشته باشد و ثبت داده های محصولات به طور سنتی، زمانبر است اما روشی مثل اسکن بارکد باعث صرفه جویی در زمان و کاهش خطا در کسب و کارتان می شود.

با استفاده از ویژگی های بارکد و برچسب گذاری در سیستم مدیریت موجودی بیشترین کار در کمترین زمان ممکن انجام می شود زیرا نرم افزار سیستم مدیریت موجودی به شما این امکان را می دهد تا محصولات را به طور موثر با کمک برچسب گذاری و بارکد ردیابی کنید.

 

3-گزارش فعالیت های تجاری:

از سودمندترین ابزارهای سیستم مدیریت موجودی، امکان گزارش‌گیری از فعالیت های روزمره تجاری است. مدیریت می‌تواند از افراد مسئول در واحدهای مختلف بخواهد که در مورد فعالیت های تجاری مختلف مانند موقعیت مکانی بار، وضعیت محصول، اطلاعات مربوط به ارسال محصول، فروش و … گزارش های دوره ای درخواست کند.

 

4-پیش بینی موجودی:

محصولات فروشگاه که از انبار خارج می شوند، قبل از اینکه به اتمام برسند باید مجدد سفارش داده شوند. سیستم مدیریت موجودی به شما امکان بررسی اینکه چه محصولاتی از انبار خارج شده اند و چه محصولاتی به وفور در فروشگاه موجود هستند را می دهد تا راه حلی منحصر به فرد برای مصرف عاقلانه منابع بیابید بدین ترتیب صاحبان مشاغل محصولات را هوشمندانه خریداری کرده و در نتیجه آن ، در برآورده کردن انتظارات مشتری و کاهش ریسک موجودی کمک بسیار می شود.

 

5-هشدارهای مربوط به جزئیات موجودی:

دورانی که از محصولات موجود در انبار به صورت دستی موجودی گرفته می شد گذشته است و امروزه، مدیران مجبور نیستند زمان و انرژی نیروی انسانی خود را صرف این کار طاقت فرسا کنند.

یک سیستم مدیریت موجودی امروزی، دارای ویژگی هشدار انبار است که نرم افزار در این هشدارها، مسائل و پیامدهای مختلفی را که ممکن است به دلیل کاهش موجودی یک کالای خاص رخ دهد، شرح می دهد.

 

6-عرضه و تقاضای محصول:

در حال حاضر امکان مدیریت انبار با کمترین خطا با کمک نرم افزار موجودی انبار برای صاحبان مشاغل فراهم آورده شده است تا مدیران بتوانند بین تقاضا و عرضه محصولات شرکت تعادل برقرار می کنند که افزایش سود را برای آن ها در پی داشته باشد.

 

7-امنیت و پشتیبان گیری از اطلاعات:

صرف نظر از نوع کسب و کار شما، پشتیبان گیری مناسب و امنیت برای عملکرد درست حیاتی است. نرم افزار سیستم های مدیریت موجودی دارای لایه های امنیتی خوبی است که دسترسی و هک توسط بیگانگان را غیرممکن می کند. در صورت هک شدن نرم افزار موجودی، داده ها دارای یک نسخه پشتیبان هستند که اپراتورهای تجاری می توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. بنابراین، پشتیبان گیری و امنیت موجودی از هر گونه تشنج در محیط کاری جلوگیری می کند.

 

8-بهینه سازی و سازمان دهی موجودی انبار:

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مفید نرم افزار مدیریت موجودی این است که موجودی شرکت ها را بهینه و سازماندهی می کند. با موجودی بهینه شده، عملکرد ضرب الاجل برای مدیران آسان تر می شود.
به بیان ساده‌تر، بهینه سازی موجودی انبار مجموعه ای از استراتژی‌های طراحی شده برای ارائه مقدار مشخصی از محصول در زمان مناسب و با حداقل هزینه ممکن است که می‌توان از آن به عنوان راهی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا هم یاد کرد.

 

با صندوق فروشگاهی اوکی پوز شرکت تکین ، مفتخریم که می‌توانیم به صاحبان مشاغل راه‌حلی فوق العاده ارائه دهیم تا قدمی برای پیشرفت رو به جلو در کسب و کارشان بردارند. نرم افزار صندوق فروشگاهی OK POS ما یکی از بهترین نرم افزارهای POS مبتنی بر فضای ابری با ویژگی های متعدد، از جمله سیستم مدیریت و کنترل موجودی انبار، برای اطمینان از عملکرد روان کسب و کار شما است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خدمات

در صورت بروز هرگونه مشکل و سوالات مربوط به نکات فنی با کارشناسان ما در هر ساعت از شبانه روز در ارتباط باشید .

مدیر خدمات

کارشناس خدمات 1

کارشناس خدمات 2

پنل کاربری

  • خرید ها و پیگیری ها
  • اعلان های فروشگاه
  • و پشتیبانی از طریق تیکت
    در صورتی که نام کاربری و رمز خود را دریافت نکرده اید با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید

جهت استعلام قیمت، اطلاع از موجودی، و یا در صورتی که در روند انتخاب کالا دچار ابهام شده اید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در انتخاب و خرید راهنمایی کنند.

Call Now Button